måndag 12 september 2011

Livet tar oanade vändningar...fort!



Från att ha lagt ner hela min själ i att arrangera SM & Svenska cupen i triathlon, Helsingborgs triathlon & SAILFISH Across Öresund Swim så har nu turen kommit till ett företag!
Sista ansökningsdagen för ett specifikt arbete var den 7 september, jobbet på annonserades den 30e augusti och däremellan sökte jag det.


Under hela augusti var jag så upptagen av alla tävlingar som upptog varje helg i nämnda månad och mer därtill att jag helt enkelt inte hade tid att ens fundera på september, men när 1 september kom tittade jag in på arbetsmarknaden, sökte jobbet och började därefter sy ihop verksamheten för att sparka igång kolfiberimport av cykelralaterade produkter vari jag & triathleten.se ska samarbeta. I söndags strax efter 16.00 så ringde det dock i telefonen. Damen i andra ändan representerade personalrekryteringsföretaget DREAMWORK och vi hade en pratstund samtidigt som vi gick igenom mitt CV som hastigast.
Senare på kvällen satt jag på Facebook när det poppade upp ett mail ifrån damen var hon frågade om hon fick träffa mig redan dagen efter vilket var idag måndag. Självklart fick hon det och efter en halvtimmes intervju var hon ställde ingående frågor om min person, mina åsikter, mitt kunnande, mina mål osv så slår hon ihop laptopen och säger att jag är en av hennes kandidater!


Totalt sju sökande var kvar efter sållningen, en fick ett nej och en fick ett tveksamt kanske och jag fick ett definitivt JA! =)
JA´et gäller att nu ska jag få träffa ledningen för företaget som söker en ny produktchef då den nuvarande ska åta sig uppgiften att expandera företagets verksamhet i Europa vad jag erfarit.
Nu är det dock 4 kandidater kvar och en eller 2 av dem är mina närmaste konkurrenter om jobbet.
Det som känns bäst just nu även om jag inte har några som helst garantier för att jag ska få jobbet är att jag under intervjun kanske svamlade till det vid något enstaka tillfälle pga nervositet, ändå var fullständigt trygg med mina uttalanden. Jag har liksom en tillit till mig själv och vet hur jag fungerar i olika situationer och att det viktiga för mig är att jag har en fast förankring i det jag säger.


Jag ger mig aldrig in i diskussioner var jag är osäker eller anser ligga utanför mitt vetande och kunskapsnivå då jag är fullt medveten om att jag då aldrig kan försvara mina uttalanden i diskussionen. Bättre då att vara ärlig och helt enkelt upplysa den enskilde eller omgivningen att ämnet ligger helt utanför mitt kunskapsområde.


Så kände jag aldrig idag, inte en gång!


Jag är bombsäker på mina kunskaper inom området var företaget söker en produktchef och jag är övertygad om att jag har massor att tillföra. Det jag är mest brydd över egentligen är att jag inte är tillräckligt lyhörd, envis som jag är men det måste jag verkligen koncentrera mig på.
Jag känner att jag är det men måste bli det än mer nu. Patrik Borg min gode vän som tidigare i år  fick SITT eftertraktade jobb som kontorschef på Sparbanken Öresund i Rydebäck sade till mig i somras när det var som mest att göra inför Helsingborgs triathlon att jag måste lära mig att bli mer ödmjuk. Patrik har fullständigt rätt! Det är mitt gamla militärjag som ibland tar överhanden när jag går fram till försynta damer och herrar och pekar med hela handen...


Visst, man får saker gjort på det viset men med lite eftertanke så undrar jag i mitt stilla sinne om de ens ids visa sig igen inför "den där"?
Jag har en enorm respekt för detta företaget var jag nu sökt jobb och dess grundare samt dess folkliga framtoning och även om jag känner att jag har en hel del idéer att tillföra så ser jag det som min primära uppgift att först ta bort hyllvärmarna och därmed föra in de produkter som ligger mer rätt i tiden och sedan lyfta fram mina visioner ett steg i taget som jag hoppas kan utveckla segmentet ännu mer.
Det är ingen liten kvartersbutik vi pratar om då de just nu omsätter ca 5 miljarder SEK och har som mål att omsätta 10 miljarder inom 5 år och de är på god väg då omsättningen 2009 ökade med 20%. Troligen kommer vinsten att stagnera i år medan omsättningen ökar vilket känns naturligt.


Jag ser mig lite som plockad ifrån idrottsledning in i företagsledning var de gemensamma nämnarna är fler än man tror. För mig handlar det om att lyfta fram gruppen, att plantera en idé i gruppen så att gruppen eller den enskilda individen själva  tror att det var de som kom på det.
Metoden är ju inte ny men definitivt en av de mest effektiva för att få en grupp att på ett positivt sätt sträva efter samma mål. 
En annan aspekt som jag nämnt tidigare i bloggen är att vi plockar inte ihop banan på tävling förrän alla är i mål och det är också en faktor som kan översättas till andra språk.
I den Franska främlingslegionens artikel 7 i "Code d´honneur" vilket är ett slags tio budord för legionärer så handlar det om att man man överger ingen och respekterar sina fiender, lite långsökt jämförelse kan kanske tyckas men varför tror ni att jag förstår franska perfekt...


Som ledare inom idrotten så handlar det mycket för mig att lyfta fram de personer som besitter en förmåga att lyckas men som kanske saknar självinsikten att göra det, om jag hejar fram en löpare/löperska och hela tiden under loppets gång talar om hur duktig vederbörande är så har vi båda lyckats när mållinjen är passerad. Allt handlar inte om att komma först, allt handlar om att slutföra det man kom för att göra, lyckas man inte så är det nya tag tills man lyckas. Viktigast är att inte ge upp.

Mattias Koch som är vän till mig genom IS Göta och senior partner i Söderberg & partners sa till sig själv under Kalmar Ironman efter att ha simmat 3960 meter och cyklat 18 mil...

"-Skönt, nu är det bara en marathon kvar!"

Fundera på det ett tag... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar